Test opon zimowych 255/45 R20 Auto Motor und Sport 2023
W inaugurującym sezon zimowym teście, redakcja Auto Motor und Sport przeprowadziła weryfikację opon zimowych w rozmiarze 255/45 R20 – wymiarze dedykowanym dla pojazdów typu Mitsubishi Outlander czy Tesla Model X. Decyzja o wyborze tego rozmiaru nie była przypadkowa. Opony 255/45 R20 stały się powszechnym standardem w segmencie dużych crossoverów, obejmującym również pojazdy elektryczne, takie jak Alfa Romeo Stelvio, Audi Q4 e-tron, Q5 i SQ5, Genesis GV60 i GV70, Mercedes EQC, EQS i GLC, Mitsubishi Outlander, Skoda Enyaq iV, Tesla Model X oraz inne zbliżone modele.
Rok 2023 przyniósł trzy nowe modele opon w rozmiarze 255/45 R20, co sprawiło, że eksperci rozszerzyli zakres testowanego asortymentu. Obok sprawdzonych już modeli zimowych, takich jak Bridgestone Blizzak LM005, Continental WinterContact TS 870 P, Michelin Pilot Alpin 5 i Vredestein Wintrac Pro, do testu dołączyły Falken Eurowinter HS02 Pro oraz Goodyear UltraGrip Performance 3. Ponadto, Pirelli zaprezentowało opony oznaczone Elect, zaprojektowane specjalnie dla pojazdów elektrycznych.
Ze względu na rosnącą dominację samochodów elektrycznych w Europie, magazyn Auto Motor und Sport (AMS) zdecydował się na test opon pasujących zarówno do klasycznych modeli, jak Kia Sorento, jak i pojazdów elektrycznych w rodzaju Kia EV6.
Testy na śniegu
Próby opon zimowych przeprowadzono w Laponii pod koniec lutego, przy temperaturach wahających się od -3 do -10°C. W tych surowych warunkach śnieżnych palmę pierwszeństwa zdobyły opony Michelin. Tuż za podium znalazły się modele Goodyear i Pirelli, które również demonstrowały imponujące rezultaty na śniegu. Opony Continental, Vredestein i Bridgestone otrzymały uznanie ekspertów, którzy podkreślili, że marki te “funkcjonują bardzo dobrze” w realiach zimowych. Świadczy to o ich zdolności do gwarantowania bezpieczeństwa i sprawności jazdy na śniegu. Zachowanie na śniegu stanowi kluczowy wskaźnik jakości opony zimowej. Bridgestone Blizzak LM005 255/45 R20, pomimo godnej uznania efektywności hamowania, wykazuje nieznacznie słabszą przyczepność, co oznacza, że chociaż sprawnie hamuje, może napotykać drobne problemy przy przyspieszaniu na zaśnieżonej drodze. Goodyear UltraGrip Performance 3 255/45 R20, dzięki znakomitym parametrom hamowania i prowadzenia, jawi się jako opona preferowana przez użytkowników stawiających na osiągi na śniegu.
Natomiast opony Falken wykazały trudności w tych wymagających okolicznościach. Rezultat tej marki był poniżej przewidywań w próbach na śniegu, co wskazuje, że nie prezentują one takiego poziomu jak konkurencja w tej szczególnej kategorii testowej.
Czy moment obrotowy i masa pojazdu wpływa na osiągi opon na śniegu?
Interesującym odkryciem testu było to, że rezultaty okazały się całkowicie porównywalne zarówno w przypadku lżejszego, konwencjonalnego Sorento, jak i masywnego EV6. Okazało się, że badane opony dla obu pojazdów gwarantowały zbliżone osiągi na zaśnieżonej trasie, niezależnie od wyższego momentu obrotowego pojazdu elektrycznego przy starcie. Warto również odnotować, że różnice wynikające z konstrukcji napędu pojazdów były minimalne i niezauważalne podczas codziennego użytkowania. Jednakże eksperci zaobserwowali, że zwiększona masa pojazdu elektrycznego (EV6) negatywnie wpłynęła na przyczepność ogumienia, zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów i podczas hamowania. Mimo to, pojazd EV6 wciąż prezentował satysfakcjonujące osiągi w testach opon, co potwierdza, że producenci ogumienia coraz lepiej rozpoznają rynek i adaptują swoje produkty do wymagań pojazdów elektrycznych.
Wyniki testu
Podczas testów opon zimowych 255/45 R20 kluczową rolę odegrała ocena ich przyczepności na mokrej powierzchni. Weryfikacja tego parametru była głównym kryterium, a jej udział wynosił aż 35% końcowej oceny. W tym zakresie bezsprzecznie dominowały opony marki Bridgestone.
Miejsce 1 - Bridgestone Blizzak LM005
Opony zimowe Bridgestone Blizzak LM005 nie tylko uzyskały wyśmienite rezultaty pod kątem przyczepności na mokrym podłożu, ale również prezentowały bardzo dobrą sprawność na suchej nawierzchni. Co ważne, opony Bridgestone faktycznie przyczyniły się do redukcji zużycia paliwa, co pozytywnie wpłynęło na bilans osiągów w testach. W konsekwencji otrzymały ocenę “Wzorową” i triumfowały w całościowym zestawieniu konkurencji.
Miejsce 2 - Goodyear UltraGrip Performance 3
W teście opon zimowych 255/45 R20 pozycję wicemistrza objął model UltraGrip Performance 3 firmy Goodyear. Okazało się, że opony te charakteryzowały się wybitną przyczepnością na śniegu, co przewyższało osiągi opon Bridgestone. Niemniej, Goodyear napotkały określone problemy w pozostałych kategoriach. W szczególności, opony te nie spełniły oczekiwań w dziedzinie hamowania na mokrej powierzchni oraz efektywności energetycznej. To sugeruje, że choć były sprawne na śniegu, mogą nie stanowić optymalnego wyboru dla kierowców, którzy regularnie poruszają się po wilgotnych nawierzchniach.
Miejsce 3 - Michelin Pilot Alpin 5 SUV
Trzecią lokatę zajęły opony Michelin Pilot Alpin 5 SUV. Okazało się, że przyzwoicie funkcjonowały na zaśnieżonych drogach, co czyniło je konkurencyjnymi w tej kategorii. Dodatkowo cechowały się ogólnie zadowalającym zrównoważeniem parametrów, co oznacza, że nie prezentowały się negatywnie w jakimkolwiek z badanych aspektów. To sprawia, że opony Michelin mogą stanowić interesujący wybór dla kierowców, którzy doceniają uniwersalność i dobre kompleksowe osiągi w różnorodnych warunkach.
Zestawienie wyników testu opon zimowych w rozmiarze 255/45 R20
| Testowany model | Śnieg | Mokra nawierzchnia | Sucha nawierzchnia | Opory toczenia | Ogólna ocena | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bridgestone Blizzak LM005 255/45 R20 | 7,5 | 9,9 | 9,4 | 7,1 | 9,2 |
| 2 | Goodyear UltraGrip Performance 3 255/45 R20 | 8,9 | 8,7 | 9,1 | 7,6 | 8,7 |
| 3 | Michelin Pilot Alpin 5 SUV 255/45 R20 | 10 | 7,9 | 8,5 | 8 | 8,6 |
| 4 | Continental WinterContact TS 870 P 255/45 R20 | 8,1 | 7,4 | 8,4 | 7,2 | 8,2 |
| 5 | Pirelli Scorpion Winter 2 255/45 R20 | 8,5 | 7,7 | 8,7 | 8 | 8,1 |
| 6 | Vredestein Wintrac Pro 255/45 R20 | 7,6 | 7,9 | 7,8 | 8,6 | 7,6 |
| 7 | Falken Eurowinter HS02 Pro 255/45 R20 | 5,8 | 7,8 | 7,3 | 8,6 | 6,1 |
Podsumowanie
Podsumowując, selekcja opon zawsze wynika z indywidualnych potrzeb i okoliczności jazdy. Opony Goodyear UltraGrip Performance 3 255/45 R20 mogą być odpowiednie dla kierowców, którzy regularnie poruszają się po śniegu, podczas gdy opony Michelin Pilot Alpin 5 SUV 255/45 R20 zapewniają ogólną uniwersalność i dobre osiągi w zróżnicowanych warunkach. Istotne jest, aby brać pod uwagę własne preferencje i okoliczności jazdy podczas dokonywania wyboru opon na sezon zimowy.