Test opon zimowych 225/45 R17 Auto Express 2023

Opona całoroczna stanowi zawsze pewnego rodzaju kompromis, a choć wielu kierowców jest skłonnych ją wybierać, gdy za oknem panują naprawdę surowe warunki zimowe, z ujemnymi temperaturami oraz obfitym śniegiem, opona zimowa wciąż pozostaje optymalnym wyborem pod względem efektywności oraz bezpieczeństwa. Potwierdzają to rezultaty testów hamowania na mokrej powierzchni, prowadzenia oraz stabilności bocznej, które są zależne od temperatury otoczenia. W momencie, gdy temperatura opada poniżej siedmiu stopni Celsjusza, opony zimowe zyskują przewagę nad pozostałymi rodzajami opon, co oznacza, że stają się bardziej wydajne i bezpieczne w ruchu drogowym.

W bieżącym roku specjaliści z brytyjskiego tygodnika Auto Express kontynuowali swoje tradycyjne testy porównawcze aktualnych modeli opon zimowych w rozmiarze 225/45R17. Testy te zostały zrealizowane na dwóch różnych poligonach - na obiektach Pirelli w zaśnieżonej Szwecji oraz na obiektach Continental w Pferdsfeld w Niemczech.

Rywalizacja o tytuł najlepszej opony zimowej rozpoczęła się pomiędzy Continental oraz Bridgestone, obydwoma markami, które triumfowały w testach zimowych w roku 2022. Jednakże w tegorocznym teście do rywalizacji dołączyły również inne marki, takie jak Hankook, Pirelli oraz Michelin, które były reprezentowane przez modele z poprzednich lat. Ponadto holenderska marka Vredestein powróciła do rywalizacji z modelem Wintrac Pro, a Goodyear zadebiutował w teście oponami UltraGrip Performance 3. Warto zaznaczyć, że aby dostarczyć kompleksową ocenę parametrów opon zimowych w rozmaitych warunkach, w teście uwzględniono także opony letnie oraz całoroczne.

Testy na śniegu

Testy na śniegu zrealizowano w ośrodku Pirelli Sottozero w pobliżu szwedzkiej Laponii. Ze względu na warunki atmosferyczne testy prowadzenia nie były wykonalne, ponieważ na torze testowym brakowało wystarczającej ilości śniegu. Udało się uzyskać jedynie rezultaty hamowania oraz przyspieszania na śniegu. Do oceny hamowania mierzono dystans niezbędny do zwolnienia pojazdu z 35 km/h do 10 km/h, a w teście przyczepności (przyspieszenia) na śniegu mierzono czas wymagany do przyspieszenia od zatrzymania do 35 km/h.

Mokra nawierzchnia

W testach na mokro zastosowano system szyn Contidrom, który umożliwia ocenę zjawiska aquaplaningu wzdłużnego. System ten pozwala na przyspieszanie pojazdu, jednym kołem na mokrej powierzchni, a drugim na suchym asfalcie. W ramach tego testu mierzy się prędkość, przy której koło na mokrej nawierzchni obraca się o 15 procent szybciej niż na suchej drodze. Jest to istotne narzędzie do oceny zachowania opon w warunkach deszczu, które ma fundamentalne znaczenie dla bezpieczeństwa kierowców na mokrych ulicach oraz autostradach. Aby ocenić odporność na boczny aquaplaning, przeprowadzono test, w którym pojazd poruszał się po zakręcie przy głębokości wody wynoszącej 5 mm. W trakcie tego testu dokonano pomiaru maksymalnego poziomu przyspieszenia bocznego, zanim pojazd utracił przyczepność. Ten test jest istotny, ponieważ pozwala ocenić, jak opony zachowują się podczas pokonywania zakrętów w deszczu, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa kierowców.

W przypadku testu hamowania mierzono dystans, jakiego potrzebował pojazd, aby zatrzymać się przy prędkości 80 km/h. Ten pomiar pozwala ocenić efektywność hamowania opon na mokrej nawierzchni, co stanowi istotny czynnik bezpieczeństwa na deszczowych drogach.

Natomiast w celu oceny stabilności bocznej mierzony jest minimalny czas przejazdu przez okrąg o średnicy 57,5 metra, wypełniony wodą. To badanie pozwala określić, jak opony radzą sobie z utrzymaniem stabilności pojazdu podczas jazdy w deszczu oraz na zakrętach.

Sucha nawierzchnia

Hamowanie mierzy dystans wymagany do zatrzymania się od 100 km/h, a prowadzenie oraz osiągi na suchej nawierzchni oceniane były na torze testowym w Pferdsfeld. Jak we wszystkich dyscyplinach testowych, każda opona była testowana wielokrotnie, wykluczano najsłabszy oraz najlepszy wynik, a na finalną ocenę składała się średnia arytmetyczna pozostałych prób.

Pomiar hałasu

W teście tym nie rejestrowano poziomu hałasu zewnętrznego, który jest wskazany na etykiecie opony, lecz hałas wewnątrz pojazdu. Poziom hałasu mierzono podczas jazdy po gładkim oraz nierównym asfalcie, a także po nawierzchni betonowej z prędkością 80 km/h. Ostatecznym rezultatem jest średnia arytmetyczna z trzech pomiarów.

Wyniki testu

Wszystkie rezultaty testów przeliczono na wartości procentowe, przy czym połowa finalnego wyniku opierała się na osiągach na mokrej nawierzchni, 20 procent na suchej oraz śniegu, a reszta na poziomie hałasu i oporach toczenia. W każdym indywidualnym teście zwycięska opona otrzymywała 100 procent, a pozostałe oceniano na podstawie ich osiągów. W prezentowanym teście wzięto pod uwagę wyłącznie opony z segmentu premium, więc ostatnia pozycja nie powinna zniechęcać do zakupu.

Zestawienie wyników testu opon zimowych w rozmiarze 225/45 R17

Testowany model Śnieg Mokra nawierzchnia Sucha nawierzchnia Ogólna ocena
1 Continental WinterContact TS 870 225/45 R17 97,8 99 99,1 100
2 Bridgestone Blizzak LM005 225/45 R17 100 98,9 97,6 99,7
3 Goodyear UltraGrip Performance 3 225/45 R17 98,6 98,7 97,8 99,4
4 Hankook Winter i*cept RS3 225/45 R17 99,3 100 96,7 99,3
5 Pirelli Cinturato Winter 2 225/45 R17 99,5 98,3 100 99,1
6 Michelin Alpin 6 225/45 R17 99,2 98,7 98,3 98,7
7 Vredestein Wintrac Pro 225/45 R17 98,1 90,8 97,6 96,8