Test opon letnich 205/55 R16 Auto Bild 2024

Auto Bild, uznany niemiecki magazyn motoryzacyjny, opublikował ostatnio swój test opon letnich 205/55 R16. Wymiar 205/55 R16 należy do najpopularniejszych wyborów właścicieli samochodów osobowych, co sprawia, że te wyniki mają szczególne znaczenie dla osób planujących zakup nowego zestawu opon przed nadchodzącym sezonem letnim.

Test opon letnich 205/55 R16 - warunki badania

Wstępna faza eliminacyjna testów objęła 55 modeli opon. W trakcie eliminacji oceniano efektywność hamowania na suchej oraz mokrej nawierzchni, mierząc dystans niezbędny do całkowitego zatrzymania pojazdu. Jedynie 20 najlepszych modeli, które osiągnęły najkrótszy łączny dystans hamowania, zakwalifikowało się do finalnej fazy oceny.

Jako pojazd testowy wykorzystano Volkswagen Golf, a ocena obejmowała trzy główne kategorie: zachowanie na suchej nawierzchni, osiągi na mokrym asfalcie oraz aspekty ekonomiczne użytkowania.

  • Ocena właściwości na suchej nawierzchni (stanowiąca 40% oceny całkowitej) – w tym między innymi prowadzenie, charakterystyka hamowania, komfort kierowcy oraz poziom emisji hałasu podczas toczenia.
  • Ocena osiągów na mokrej nawierzchni (stanowiąca 40% całkowitej oceny) – obejmująca odporność na aquaplaning, odporność na aquaplaning w zakrętach, prowadzenie, stabilność boczną oraz skuteczność hamowania.
  • Ocena aspektów ekonomicznych użytkowania (stanowiąca 20% oceny całkowitej) – między innymi przebieg, relacja ceny zakupu do przebiegu oraz opory toczenia.

Każdy parametr oceniano według ustalonej skali: od 1 (bardzo dobra) do 6 (niezadowalająca).

Wyniki testu - opony letnie 205/55 R16

Miejsce w teście Testowany model Punktacja Ocena
1 Michelin Primacy 4+ 205/55 R16 1,3 bardzo dobra
2 Continental PremiumContact 7 205/55 R16 1,4 bardzo dobra
3 Bridgestone Turanza 6 205/55 R16 1,5 bardzo dobra
4 Goodyear EfficientGrip Performance 2 205/55 R16 2,1 dobra
4 Kumho Ecsta HS52 205/55 R16 2,1 dobra
6 Firestone Roadhawk 205/55 R16 2,2 dobra
7 Falken Ziex ZE310 Ecorun 205/55 R16 2,3 dobra
7 Hankook Ventus Prime 4 205/55 R16 2,3 dobra
7 Toyo Proxes Comfort 205/55 R16 2,3 dobra
10 Dunlop Sport BluResponse 205/55 R16 2,4 dobra
10 Fulda EcoControl HP2 205/55 R16 2,4 dobra
12 BFGoodrich Advantage 205/55 R16 2,5 dobra
12 Kleber Dynaxer HP4 205/55 R16 2,5 dobra
14 GT Radial FE2 205/55 R16 2,6 dobra
14 Giti GitiSynergy H2 205/55 R16 2,6 dobra
16 Pirelli Cinturato P7 P7C2 205/55 R16 3,1 zadowalająca
17 Nexen N’Fera Primus 205/55 R16 3,2 zadowalająca
18 Uniroyal RainSport 5 205/55 R16 3,6 zadowalająca
19 Maxxis Premitra 5 205/55 R16 3,7 zadowalająca
20 Vredestein Ultrac 205/55 R16 4,0 warunkowo zalecany

Kto na podium testu opon letnich 205/55 R16?

Pierwsze trzy pozycje zajęły opony segmentu premium, które otrzymały notę: “Bardzo dobra”. Wszystkie modele, które w teście opon letnich 205/55 R16 znalazły się na podium, nie wykazały istotnych słabości. W rezultacie każda z nich uzyskała ocenę „bardzo dobry”.

  1. Zwycięzcą testu został Michelin Primacy 4+. Opona wyróżnia się wysoce efektywnym hamowaniem na suchej powierzchni oraz imponującymi przebiegami, co czyni ją wyjątkowo opłacalnym wyborem.

  2. Continental PremiumContact 7, który zajął drugą pozycję w teście, zaprezentował wybitne rezultaty zarówno w hamowaniu na mokrej, jak i suchej nawierzchni, osiągając najkrótszy łączny dystans hamowania. Continental otrzymał również najwyższe noty spośród wszystkich modeli za prowadzenie na mokrej nawierzchni oraz stabilność boczną.

  3. Podium zamyka opona Bridgestone Turanza 6. Oprócz krótkiego dystansu hamowania oraz znakomitych przebiegów, Turanza 6 udowodniła bezpieczeństwo w prowadzeniu zarówno na mokrej, jak i suchej powierzchni.

Polecane opony letnie w rozmiarze 205/55 R16?

Dwanaście modeli za liderami otrzymało ocenę „dobrą”. Czwartą i piątą pozycję zajmują odpowiednio Goodyear EfficientGrip Performance 2 oraz Kumho Ecsta HS52. Opona Goodyear została dodatkowo uhonorowana tytułem „Ecochampiona” ze względu na wybitny stosunek ceny do jakości. EfficientGrip Performance 2 osiągnęła najdłuższy przebieg testowy wynoszący 45 250 km, łącznie z drugim najlepszym wynikiem oporów toczenia. Jednakże przyczepność na mokrej nawierzchni pozostała przeciętna, co uniemożliwiło zajęcie wyższej lokaty. Model Ecsta HS52 zaprezentował przekonujące rezultaty zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni, a także zyskał uznanie za atrakcyjną cenę. Jego mankamentem był jednak umiarkowany komfort podczas prowadzenia pojazdu.

W zestawieniu opon letnich w wymiarze 205/55 R16 Firestone Roadhawk uplasował się na szóstej pozycji. Charakteryzował się solidną dynamiką, krótkim dystansem hamowania na suchej nawierzchni oraz konkurencyjną ceną. Został jednak skrytykowany za podwyższony poziom hałasu podczas jazdy.

Na siódmej pozycji z identyczną liczbą punktów znalazły się trzy modele: Falken Ziex ZE310 Ecorun, Hankook Ventus Prime 4 oraz Toyo Proxes Comfort. Każdy z nich pomyślnie zdał testy zarówno na mokrej, jak i suchej powierzchni.

Dziesiątą pozycję dzielą dwa modele – Dunlop Sport BluResponse oraz Fulda EcoControl HP 2. Obie opony uzyskały nieco słabsze noty za przyczepność na mokrej nawierzchni oraz umiarkowane właściwości jezdne w zakrętach na suchej powierzchni. Całkiem przyzwoicie zaprezentowały się natomiast w kategorii dystansu hamowania oraz odporności na aquaplaning. Dunlop wyróżniał się najniższym spośród wszystkich modeli oporem toczenia.

Do drugiej dziesiątki zakwalifikowały się kolejne cztery modele ocenione jako „dobre”. BFGoodrich Advantage oraz Kleber Dynaxer HP4 zajęły dwunastą pozycję. Głównym mankamentem opon BFGoodrich była ich niewystarczająca zwrotność na mokrej nawierzchni. Z kolei Kleber charakteryzował się umiarkowanym przebiegiem.

Czternasta pozycja przypadła dwóm modelom: GT Radial FE2 oraz Giti GitiSynergy H2. FE2 prezentowała przeciętną przyczepność zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Natomiast GitiSynergy H2 wykazywała tendencję do podsterowności na suchej nawierzchni, a także wysokie opory toczenia.

Kolejne pięć modeli otrzymało ocenę „zadowalające”. Pirelli Cinturato P7 C2 zajęło szesnastą pozycję. Mimo dynamicznej i pewnej jazdy, umiarkowane przebiegi oraz cena w segmencie premium sprawiły, że model nie uplasował się wyżej. Opony Nexen N’Fera Primus znalazły się na siedemnastym miejscu. W testach opon letnich w wymiarze 205/55 R16 wykazały ograniczony przebieg oraz niewielkie opóźnienie reakcji układu kierowniczego. Opony Uniroyal RainSport 5 zajęły osiemnastą pozycję. Model ten otrzymał dość niską notę ze względu na „miękkie prowadzenie” oraz słabe zachowanie w zakrętach na suchej powierzchni. Dziewiętnaste miejsce przypadło Maxxis Premitra HP5, która prezentowała umiarkowaną przyczepność zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni, a także spowolnioną reakcję układu kierowniczego. Test zamyka Vredestein. Model Ultrac demonstrował znakomite właściwości dynamiczne na suchej oraz mokrej nawierzchni, a także efektywne hamowanie. Jednak mimo wysokich wskaźników otrzymał ocenę „warunkowo zalecany” ze względu na najkrótszy przebieg w testach – jedynie 15 400 km.