Test opon całorocznych 235/65 R17 Auto Bild 2023

SUV-y i crossovery przyciągają kierowców swoją uniwersalnością oraz możliwością przemieszczania się zarówno po utwardzonych szlakach, jak i w trudniejszych warunkach terenowych. Naturalnym wyborem opon dla takich pojazdów wydają się modele o wszechstronnym zastosowaniu. Opony całoroczne idealnie odpowiadają tym wymaganiom. Badania Auto Bild z ostatnich lat pokazują, że niektóre modele sprawdzają się bardzo dobrze w większości scenariuszy (zwłaszcza w strefach o umiarkowanym klimacie, nie zaś w regionach o ekstremalnych zimach). By ustalić, które opony całoroczne będą optymalnym rozwiązaniem dla crossoverów, renomowany niemiecki magazyn Auto Bild przeprowadził test najpopularniejszych modeli w wymiarze 235/65 R17.

Już w początkowych testach, obejmujących hamowanie na suchej oraz mokrej powierzchni, opony marek Uniroyal, Kenda i Imperial zostały zdyskwalifikowane. Przyczyną była zbyt długa droga zatrzymania, co w sytuacji krytycznej mogłoby prowadzić do niedostatecznego poziomu bezpieczeństwa.

AutoBild podkreślił, że w ciągu ostatnich lat nowoczesne technologie wykorzystywane przez producentów opon, szczególnie w zakresie rozwoju mieszanek gumowych, przyniosły systematyczne ulepszenia w parametrach opon całorocznych. Ilustracją tego rozwoju jest nowa opona Bridgestone Turanza All Season 6, która wraz z modelem Michelin CrossClimate 2 triumfowała w testach zrealizowanych na SUV-ach. Eksperci byli zaskoczeni, że w próbie slalomu na śniegu opony Michelin i Bridgestone radziły sobie nawet lepiej niż klasyczne opony zimowe. W teście prowadzenia na krętej, zaśnieżonej trasie obie opony całoroczne osiągnęły rezultaty jedynie minimalnie słabsze od opon zimowych. Potwierdza to, że współczesne opony całoroczne są w stanie zapewnić wybitną przyczepność oraz bezpieczeństwo w zmiennych warunkach atmosferycznych.

Opony całoroczne zyskują coraz szersze uznanie z kilku powodów. Przede wszystkim spełniają kryteria stawiane tradycyjnym oponom zimowym. Współczesne opony całoroczne posiadają certyfikat 3PMSF, co umożliwia ich legalne stosowanie w sezonie zimowym w obszarach wymagających sezonowej wymiany ogumienia. Dodatkowo wybór opon całorocznych eliminuje konieczność dwukrotnej wymiany opon w ciągu roku, co jest istotną zaletą. Opony całoroczne stanowią szczególnie trafny wybór dla właścicieli aut z napędem 4x4, co zostało potwierdzone przez magazyn AutoBild.

Próby na śniegu zrealizowano na specjalistycznym torze testowym w Alpach Południowych Nowej Zelandii. Testy na suchej oraz mokrej nawierzchni przeprowadzono w centrum testowym TRIWO w Pferdsfeld w Niemczech. Umożliwiło to precyzyjną analizę właściwości opon w rozmaitych warunkach atmosferycznych, co ma fundamentalne znaczenie dla oceny ich wszechstronności i bezpieczeństwa. Należy zaznaczyć, że rezultaty testów oceniano w skali od 1 („Wzorowy”) do 6 („Niezadowalający”), co pozwalało na szczegółowe porównanie wyników różnych producentów i modeli opon całorocznych.

Zestawienie wyników testu opon zimowych w rozmiarze 235/65 R17

Testowany model Śnieg Mokra nawierzchnia Sucha nawierzchnia Ogólna ocena
1 Bridgestone Turanza All Season 6 235/65 R17 2+ 2+ 2 wzorowa
2 Michelin CrossClimate 2 SUV 235/65 R17 2+ 2 2+ wzorowa
3 Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 235/65 R17 2 2+ 2 wzorowa
4 Hankook Kinergy 4S2 X H750A 235/65 R17 2 2+ 2 wzorowa
5 Vredestein Quatrac Pro+ 235/65 R17 2- 2 2 dobra
6 Falken EuroallSeason AS220 Pro 235/65 R17 3+ 2 2 zadowalająca
7 Toyo Celsius AS2 235/65 R17 3+ 2 2- zadowalająca
8 Uniroyal AllSeasonExpert 2 235/65 R17 2- 2- 3 niezalecana
9 Imperial All Season Driver 235/65 R17 3+ 3- 2- niezalecana
10 Kenda Kenetica 4S SUV KR609 235/65 R17 3- 3 3 niezalecana