(52) 320 40 33
883 342 352

Wyrównoważone opony jako jeden z czynników ich długowieczności

Jest kilka rzeczy, które sam możesz zrobić dla swoich opon, aby przedłużyć ich kadencję o sezon, a nawet dłużej. Pisaliśmy już o wzrokowej kontroli jakości bieżnika opony, o właściwym ciśnieniu i prawidłowym przechowywaniu ogumienia, wreszcie o tak zwanej rotacji opon (czyli o zakładaniu ich na inną felgę niż była ostatnio) i o sezonowej ich wymianie. Dziś o tym, czego sam zrobić nie możesz.

To, że nie możesz samodzielnie sprawdzić i skorygować pewnych właściwości koła, nie oznacza, że wolno je zaniedbywać. W serwisie wymiany opon, jak również w zakładach mechaniki, fachowcy mają możliwość wykonać kilka ważnych badań na Twoich oponach (czy kołach pojętych jako opona i felga razem). Być może korzystasz z nich okazjonalnie, na przykład wówczas, gdy dokonujesz wiosennej czy jesiennej „przekładki”, jak też podczas przeglądu samochodu. Jednak żadna z czynności podczas rutynowego przeglądu stanu samochodu nie obejmuje obowiązkowo kół.

 

Wyrownoważanie kół to jedna z tych rzeczy, które mogą znacznie poprawić stan ogumienia, a niewykonana albo wykonana źle może mu zaszkodzić. I jak wszystko, co jest związane z oponami, tak i to przekłada się nie tylko na wydatki na nowe gumy, wydatki na inne części eksploatacyjne samochodu, ale i na bezpieczeństwo. Wszak właśnie te cztery gumowe okręgi są jedynymi punktami styku samochodu i drogi.

 

Niewyważone (poprawniej jest powiedzieć „niewyrównoważone”) ogumienie na ogół generuje wibracje i drgania samochodu. Są one dokuczliwe dla kierowcy, a ponadto wywołują większy hałas wewnątrz auta. Ten czynnik z pewnością spowoduje szybszą degradację każdej opony. Szybszą i nieregularną, toteż nawet jeśli zorientujesz się po kilku miesiącach, że „coś jest nie tak”, to różnice w zużyciu bieżnika w odniesieniu do poszczególnych opon, ale i do części, stref opon, mogą sprawić, że jakakolwiek próba skorygowania tej sytuacji niczego nie poprawi (i nie obejdzie się bez niepotrzebnego przecież zakupu).

Drgania są w stanie spowodować uszkodzenia innych części samochodu, głównie elementów jego zawieszenia.

 

Usługa wyrównoważenia opon to na ogół integralna część wymiany opony. Gdy odwiedzasz serwis i dowiadujesz się, że usługa „przekładki” będzie kosztować 80 czy 100 zł za komplet, to zazwyczaj w tej cenie zawarta jest owa nadplanowa usługa. Nigdy jednak nie rezygnuj z niej.

Może się zdarzyć, że w którejś firmie nie wykonują standardowo wyrównoważenia (np. z powodu braku specjalistycznych narzędzi – wystrzegaj się takich miejsc) albo pozwalają zadecydować Tobie, czy chcesz oszczędzić jakąś drobną kwotę na tej usłudze. Lepiej będzie, jeśli upewnisz się, że profesjonalnie zadbano o Twoje opony niż pozwolono Ci oszczędzić 20 zł. Znane i nierzadkie są przypadki bardzo przykrych konsekwencji takich czynów.

 

Sprawdzenie zbieżności i symetrii kół to kolejny z zabiegów, jaki warto czasami przeprowadzić. Właśnie tak jesteś w stanie uniknąć głośnej i dyskomfortowej jazdy, a przy tym szybkiego i również nierównomiernego zużywania się gumy w oponie. Przypomnij sobie, ile kosztował Cię komplet nowych opon, a potem sprawdź, jak dużo zapłacisz za powyższe usługi. Co się bardziej opłaca?

 

Specjaliści radzą, by przeglądu stanu kół dokonywać co 5 tysięcy kilometrów. Być może dla Ciebie oznacza to wizytę w serwisie co miesiąc. To jednak tylko rada, nie obowiązek. Kontrola stanu kół z taką częstotliwością oraz przed każdą dłuższą trasą to najlepszy sposób na profilaktykę, która może ustrzec Cię przed niepotrzebnym stresem albo kosztem. Ale nawet taki przegląd, na który pojedziesz 2 razy do roku, gdy wymieniasz sezonowo ogumienie, może być wystarczająco dobrą okazją, aby sprawdzić powyższe parametry koła.

Pamiętaj, że kontrola stanu kół nie jest obowiązkiem żadnego pracownika zakładu mechanicznego. Dobry specjalista może zwrócić Ci uwagę na zły stan bieżnika, ale bez odpowiednich pomiarów nikt nie zauważy, że istnieje problem ze zbieżnością, wyrównoważeniem czy symetrią.

Nie zaszkodzi, jeśli podczas „przekładki” upewnisz się, że masz właściwie dokręcone śruby przy feldze. Odkręcanie i dokręcanie ich powinno się odbywać wyłącznie przy użyciu klucza dynamometrycznego. A nieodpowiednie podejście do tego zadania czasami kończy się odkręceniem się koła w czasie jazdy.

 

Wskazałem na kilka spraw, o których naprawdę warto pamiętać, gdy odwiedzasz zakład mechaniki samochodowej. Bywasz tam rzadko, prawda? Przygotuj się do tej wizyty, poświęć kilkanaście minut na ułożenie w głowie listy tych rzeczy, które chciałbyś skontrolować, policz, czy stać Cię na wszystkie, weź pod uwagę to, że nie musisz za każdym razem robić wszystkich badań, ale oceń uczciwie, kiedy ostatnio ktoś wykonywał je dla Ciebie.

Zadbaj o koła i opony. Twoje bezpieczeństwo jest tego warte.