(52) 342 15 65
lub 52 320 40 30

Opony letnie czy opony całoroczne – które wybrać?

Czym różnią się między sobą opony lenie i opony całoroczne? Które opony zapewniają wyższy poziom bezpieczeństwa? Które są bardziej komfortowe? A które są tańsze? Te pytania często zadają sobie kierowcy. Dowiedz się jak jest naprawdę!

Opony letnie i całoroczne różnią się od siebie: rzeźbą bieżnika, mieszanką gumy oraz kształtem opony.

Bieżnik opony całorocznej ma więcej lamel (nacięć), niż opony letniej. Funkcją lamel w oponach całorocznych jest zapewnienie lepszego zachowania opony na śniegu. Jednak w warunkach letnich, gdy bieżnik ma zbyt dużo lamel, opona nie jest już tak sztywna. To z kolei wpływa negatywnie na przyczepność opon w okresie letnim: pogarsza hamowanie i trakcję zwłaszcza na suchej, ale też i mokrej nawierzchni.

Mieszanki gumowe stosowane w oponach całorocznych są dobierane w taki sposób, aby zapewniać osiągi na akceptowalnym poziomie zarówno w temperaturach znacznie poniżej jak i powyżej zera. Mieszanka opon letnich jest ściśle ustalona - ma zapewniać osiągi w temperaturach tylko powyżej 7 stopni Celsjusza. Dlatego wraz ze wzrostem temperatury otoczenia, opony całoroczne nie są w stanie osiągnąć poziomu osiągów przeznaczonego dla opon letnich.

Kształt opony całorocznej jest masywny i przypomina charakterystyczny - kwadratowy kształt taki jak w oponach zimowych. Masywne barki zapewniają dobrą przyczepność w warunkach zimowych, jednak latem powodują jedynie szybsze zużywanie bieżnika i zwiększenie zużycia paliwa.

Opony całoroczne oznaczone są symbolem M+S (mud and snow, czyli błoto i śnieg). Jest to oznaczenie stosowane w oponach całorocznych produkowanych na rynek amerykański. W Europie opony całoroczne faktycznie zbliżone są bardziej do opon zimowych i posiadają zwykle ikonę trzech szczytów ze śnieżynką. Obok tych symboli na oponie całorocznej często pojawia się napis ALL SEASON. Czasami producenci stosują indywidualne, dodatkowe symbole graficzne sugerujące, że opona może być użytkowana w ciągu całego roku, w zróżnicowanych warunkach pogodowych.

Główną zaletą opon całorocznych jest ich uniwersalność. Możemy użytkować tego rodzaju opony w najrozmaitszych warunkach pogodowych. Sprawdzają się w jeździe na suchej nawierzchni, na błocie pośniegowym, a także w warunkach deszczowych. Użytkując przez cały rok opony całoroczne jesteśmy odpowiednio przygotowani na niespodziewany atak zimy, zyskamy czas i pieniądze, unikamy cosezonowych wizyt w punktach serwisowych w celu wymiany i wyważenia opon.

Kolejnym atutem opon całorocznych jest oszczędność. Kupując opony całoroczne kupujemy tylko 4 sztuki a nie 8 (4 zimowe i 4 letnie).

Opony wielosezonowe są stosunkowo tańsze w porównaniu do opon letnich, ale czy faktycznie są bezpieczniejsze, bardziej ekonomiczne i równie komfortowe?

Zdania są podzielone.

Specjaliści ze szwajcarskiego Automobilklubu TCS porównali osiągi opon letnich, zimowych oraz całorocznych. Wnioski? Opony całoroczne zwiększają zużycie paliwa, szybciej się zużywają i wykazują dłuższe drogi hamowania zarówno latem, jak i zimą. Oprócz tego są najdroższe przy zakupie. Testy na mokrych nawierzchniach wykazały, że opony całoroczne nie są tak bezpieczne jak opony letnie. Droga hamowania na oponach całorocznych była dłuższa niż na oponach letnich.

Opony całoroczne wpływają także na wzrost spalania paliwa o ok. 5% a osiągane przez nie przebiegi są o 10-15% mniejsze niż w przypadku opon letnich czy zimowych.

Opony całoroczne polecamy użytkownikom, których roczne przebiegi są niewielkie (mniej niż 5 tysięcy kilometrów rocznie), poruszającym się głownie po mieście, a ich styl jazdy jest spokojny. Pokonując małe ilości kilometrów opona nie straci swoich właściwości i parametrów zapewniających bezpieczeństwo nasze i innych uczestników ruchu drogowego.

Opony letnie powinni użytkować kierowcy, których osiągi przekraczają rocznie więcej niż 5 tysięcy kilometrów, którzy jeżdżą dużo, często w trasach miejskich i po autostradach, a ich styl jazdy jest dynamiczny.