(52) 342 15 65
lub 52 320 40 30

Klasyfikacja opon

Opony przeznaczone do samochodów osobowych muszą być wcześniej sklasyfikowane przez producenta na podstawie trzech głównych czynników: przyczepności, zużywania się bieżnika i odporności na działanie temperatury. Kryteria te nie są brane pod uwagę w przypadku opon zimowych.

Zużywanie się bieżnika
W tych badaniach określa się prędkość zużywania się ogumienia w określonych, kontrolowanych warunkach na specjalnie przystosowanym torze.
Opona o podstawowym standardzie powinna otrzymać wynik 100, zaś opona z wynikiem 200, będzie się zużywała dwa razy dłużej. Co jednak ważne, na podstawie powyższej klasyfikacji nie można porównać opon różnych producentów. Pamiętajmy również, że trwałość opon w dużej mierze zależeć będzie od prawidłowej eksploatacji, stylu jazdy czy warunków drogowych.

Wynik ponad 100 - Lepsze
100 - Standardowe
Mniej niż 100 - Gorsze


Przyczepność
Ten wskaźnik określa zdolność badanej opony do zatrzymywania w trudnych warunkach - na mokrej nawierzchni asfaltowej i betonowej, w czasie hamowania w linii prostej. Test nie uwzględnia przyczepności opony na zakrętach. Powyższe badanie przeprowadza się na specjalnie przystosowanym torze.

A - Najlepsza
B - Średnia
C – Dostateczna

Odporność na temperaturę
Według klasy odporności na temperaturę określa się stopień odporności ogumienia na wydzielanie ciepła. Jak wiadomo, długotrwałe działanie wysokich temperatur wpływa negatywnie na trwałość opony. Testy zostały przeprowadzone na specjalnie przystosowanej obręczy testowej.

A - Najlepsza
B - Średnia
C - Dostateczna