Aquaplaning

Jesień zbliża się wielkimi krokami a wraz z nią mokre, śliskie drogi. W takich warunkach nie trudno o utratę przyczepności. Zjawisko aquaplaningu jest koszmarem nawet najbardziej doświadczonego kierowcy. Podpowiadamy jak go uniknąć oraz jak sobie z nim poradzić.

 

Czym jest aquaplaning?
Aquaplaning to zjawisko bardzo niebezpieczne. Powstaje wówczas, gdy pomiędzy podłożem a oponą utrzymuje się warstwa wody. W konsekwencji zostaje przerwany kontakt opon z jezdnią, samochód zaczyna płynąć aż do momentu znalezienia powierzchni mniej wilgotnej lub suchej. Przyczyn może być kilka: zbyt duża prędkość oraz stopień zużycia elementów zawieszenia, duże zużycie bieżnika, wiek opon, niewłaściwe ciśnienie w oponach. Istotny wpływ mają również warunki na drodze: koleiny, rodzaj asfaltu czy głębokość tafli wody.

Zagrożenia
Bieżnik odgrywa bardzo ważną rolę w kwestii bezpieczeństwa. Już przy kilkumilimetrowych opadach deszczu, opona musi odprowadzić kilkadziesiąt litrów wody w ciągu jednej sekundy. Zużyte opony nie radzą sobie z tym zadaniem. Utrata przyczepności następuje już przy prędkości 50km/h.

Jakie opony?
Obecnie na rynku dostępne są modele opon mniej lub bardziej podatne na aquaplaning. Za mniej podatne na to zjawisko uważa się opony o kierunkowej lub asymetrycznej rzeźbie bieżnika. Niezawodne okazują się opony z bieżnikiem o rzeźbie w kształcie litery V.

Jak zminimalizować zjawisko aquaplaningu?
Najważniejsze to odpowiednio dbać o opony. Regularna kontrola ciśnienia oraz bieżnika w dużym stopniu chronią nas przed wystąpieniem aquaplaningu. Ponadto unikajmy jazdy w koleinach wypełnionych wodą. Ostrożność należy zachować również w miejscach gdzie tworzą się kałuże, zwłaszcza na zakrętach.


Jak zachować się, kiedy wpadniemy w poślizg?
Jeśli w poślizg wpadną dwa koła istnieje duża szansa, że samochód nie nie zostanie wytrącony z równowagi i utrzyma nadany tor. Jeśli aquaplaning nastąpi na wszystkich czterech kołach wówczas przede wszystkim należy zachować bezwzględny spokój. Najważniejsze, to pod żadnym pozorem nie wykonywać gwałtownych ruchów kierownicą, nie hamować, nie przyśpieszać. Pamiętajmy, że samochód w danej chwili jest poza naszą kontrolą, dlatego wszelkie próby opanowania go mogą skończyć się tragicznie. Przykładowo samochód, który postawiony bokiem podczas poślizgu spotka suchą nawierzchnię może dachować. Jeśli to tylko możliwe, pozwólmy aby auto samoczynnie straciło na prędkości. Ratunkiem może okazać się system hamowania ABS dzięki któremu łatwiej odzyskać przyczepność.